وحدة مقترحة في فيزياء النانو وتطبيقاتها التكنولوجية ‏لتنمية مفاهيم النانو تكنولوجي والاتجاه نحوها لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة سوهاج

المستخلص

هدف البحث إلى دراسة فاعلية مقرر مقترح في فيزياء النانو وتطبيقاتها التكنولوجية لتنمية مفاهيم النانو تكنولوجي، والاتجاه نحوها لدى طلاب الصف الثاني الثانوي، ولإجراء هذا البحث استُخدم المنهج التجريبي بالتصميم شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعة الواحدة ذات الاختبارين القبلي والبعدي، وتكونت عينة البحث من (45) طالباً من طلاب الصف الثاني الثانوي، وقد تم تدريس الوحدة المقترحة في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2023 – 2024 م، وطُبقت عليهم أدوات البحث وهي اختبار لقياس مفاهيم النانو تكنولوجي ومقياس الاتجاه نحوها، وبعد الانتهاء من التدريس لمجموعة البحث، وتطبيق أدوات البحث قبليا وبعديا، ومعالجة النتائج احصائيا وقد أظهرت النتائج تفوق الطلاب مجموعة البحث في التطبيق البعدي عن التطبيق القبلي بفرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (۰,۰1) من حيث تنمية مفاهيم النانو تكنولوجي والاتجاه نحوها، حيث أشارت نتائج البحث إلى فاعلية الوحدة المقترحة في تنمية متغيرات البحث، وقد أوصى البحث بدمج الوحدة المقترحة ضمن مقرر الفيزياء لطلاب الصف الثاني الثانوي.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed unit in nanophysics and its technological applications to ‎develop nanotechnology concepts and attitudes towards it among ‎secondary school students.‎

المؤلف [English]

  • Manal Hassan
Faculity of Education Sohag Uniercity
المستخلص [English]

The research aimed to study the effectiveness of a proposed course in nanophysics and its technological applications to develop nanotechnology concepts and attitudes towards them among second-year secondary school students. To conduct this research, the experimental method was used with a quasi-experimental design based on a single-group design with pre- and post-tests. The research sample consisted of (45) second-year secondary school students. The proposed unit was taught in the first semester of the academic year 2023-2024 AD, and the research tools were applied to them, which are a test to measure nanotechnology concepts and a scale of attitudes towards them. After completing teaching for the research group, applying the research tools before and after, and processing the results statistically, the results showed that the students of the research group outperformed the post-application over the pre-application with a statistically significant difference at a significance level of (0.01) in terms of developing nanotechnology concepts and attitudes towards them, as the research results indicated the effectiveness of the proposed unit in developing the research variables. The research recommended integrating the proposed unit into the physics curriculum for second-year secondary school students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Nanophysics
  • Nanotechnology
  • Nanotechnology concepts
  • Attitude towards ‎nanotechnology concepts‏.‏