فاعلية استخدام بعض استراتيجيات التعليم الممتع في تدريس علم النفس لتنمية الرشاقة المعرفية وتحسين مستوي الكفاءة الذاتية لدي طلاب المرحلة الثانوية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقصي فاعلية استخدام بعض استراتيجيات التعليم الممتع في تدريس علم النفس لتنمية الرشاقة المعرفية وتحسين مستوي الكفاءة الذاتية لدى طالبات الصف الثاني الثانوي. واعتمد البحث في إجراءاته على المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي القائم على تصميم المجموعتين التجريبية، والضابطة مع اختبارات قبلية، وبعدية، وتكونت عينة البحث من (34) طالبة، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام المنهج الوصفي في البحث لتحديد أبعاد الرشاقة المعرفية والكفاءة الذاتية المراد تنميتهما لدى الطالبات، وتصميم المواقف التدريسية التي تعتمد على بعض استراتيجيات التعليم الممتع، وإعداد قائمة بأبعاد الكفاءة الذاتية الواجب تنميتها لدى الطالبات-عينة البحث، ثم إعداد مقياس الرشاقة المعرفية واختبار مواقف للرشاقة المعرفية ومقياس الكفاءة الذاتية، واستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي في اختيار مجموعة البحث؛ حيث استخدم التصميم ذو المجموعتين؛ حيث قسمت عينة البحث إلى مجموعتين متكافئتين ومتساويتين إحداهما تجريبية درست باستخدام بعض استراتيجيات التعليم الممتع والأخرى ضابطة درست باستخدام الطريقة المعتادة. وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا، ثم التدريس لطالبات المجموعة التجريبية باستخدام بعض استراتيجيات التعليم الممتع، والضابطة بالطريقة التقليدية، ثم تطبيق أدوات القياس بعديًا على مجموعتي البحث، وتوصل البحث إلى نتائج تفيد بفاعلية بعض استراتيجيات التعليم الممتع في تنمية الرشاقة المعرفية وتحسين مستوي الكفاءة الذاتية لدى الطالبات عينة البحث، وبفروق دالة إحصائيًا عن التطبيق القبلي. وقد خلص البحث إلى عدد من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Using Some Fun Learning Strategies in Teaching Psychology to Develop Cognitive Agility and Improve Self-Efficacy Level among Secondary School Students

المؤلف [English]

  • Fatma Kamal Ayoub Mohammed محمد
Faculty of Education Department of Curriculum and Instruction
المستخلص [English]

The current research aimed at investigating the effectiveness of using some fun learning strategies in teaching psychology to develop cognitive agility and improve the self-efficacy level among female students second-year secondary school. The research procedures are based on the quasi-experimental approach including the treatment and control groups with pre- posttests. The research sample consisted of (34) female students. To achieve the research aim, the descriptive approach was used to determine the dimensions of cognitive agility and self-efficacy to be developed among female students, design teaching situations that rely on some fun learning strategies, prepare a list of self-efficacy dimensions to be developed among female students; the research sample. Also, the following was prepared: a cognitive agility scale, a cognitive agility situations test, and a self-efficacy scale. The researcher used the quasi-experimental approach for selecting the research sample. She used the two-group design; the research sample was divided into two equivalent and equal groups: one of which was treatment and studied using some fun learning strategies, and the other was a control group that studied using the traditional method. The research instruments were pre-administered. The treatment group students were taught using some fun learning strategies, and the control group using the traditional method. The measurement instruments were post-administered to the two research groups. The research concluded results indicating the effectiveness of some fun learning strategies in developing cognitive agility and improving the self-efficacy level among the research sample students, with statistically significant differences compared to the pre-test. The research presented a number of recommendations and suggestions in light of the results.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Fun Learning Strategies
  • Teaching Psychology
  • Cognitive Agility
  • Self-Efficacy.