" تصوُّر مقترح لتطوير برامج إعداد المعلِّمين في المملكة العربية السعودية في ضوء تجربة فنلندا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية

2 باحثة دكتوراه في المناهج وطرق التدريس العامة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

3 أستاذ المناهج وطرق التدريس جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح لتطوير برامج إعداد المعلمين في المملكة العربية السعودية، في ضوء الاستفادة من تجربة فنلندا باعتبارها رائدة في هذا المجال، ولتحقيق هذا الهدف؛ استخدمت الدراسة المنهج المقارن وفقًا لمدخل جورج بيريداي. كما تمَّ تحليل نظام إعداد المعلم في كلٍّ من: (فنلندا والسعودية) في ضوء العوامل الثقافية والاجتماعية، ومقارنة أوجه التشابه والاختلاف بينهما. وتوصلت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح يشمل: تعزيز أهداف إعداد المعلم لتمكينه أكاديميًّا ومهنيًّا، اعتماد نموذج تكاملي يجمع بين الإعداد النظري والميداني، رفْع معايير القبول لتشمل اختبارات الكفاءة والمقابلات الشخصية، تطوير جوانب التدريب العملي والبحث التربوي، واستخدام وتطبيق التكنولوجيا الحديثة في عمليات إعداد المعلم. وتقترح الدراسة تطبيق التصور المقترح بشكلٍ تجريبي في بعض المؤسسات التعليمية لتقييمه وتطويره قَبْل تعميمه.
الكلمات المفتاحية: إعداد المعلم، التعليم في فنلندا، المنهج المقارن، برامج إعداد المعلمين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Conception for Developing Teacher Preparation Programs in the Kingdom of Saudi Arabia in Light of the Finnish Experience

المؤلفون [English]

  • Nada Almeziraee 1
  • Abeer Saeed Sabti Al-Ghamdi 2
  • Mona Abdullah Al-Bashar 3
1 College of Education, Imam Muhammad ibn Saud Islamic University
2 PhD researcher in general curricula and teaching methods, Imam Muhammad ibn Saud Islamic University
3 Professor of Curriculum and Teaching Methods, Imam Muhammad ibn Saud Islamic University
المستخلص [English]

The study aimed to present a suggested vision for developing teacher preparation programs in the Kingdom of Saudi Arabia, in the light of Finland's experience as a pioneer in this field. To achieve this goal, the study used a comparative approach based on the approach of George Bereday. The teacher preparation systems in both Finland and Saudi Arabia were analyzed in light of cultural and social factors, comparing their similarities and differences. The study concluded a suggested vision that includes: enhancing the objectives of teacher preparation to empower teachers academically and professionally; adopting an integrated model that combines theoretical and field preparation; raising admission criteria to include proficiency tests and personal interviews; developing aspects of practical training and educational research; and utilizing and applying modern technology in teacher preparation processes. The study suggests a applying experimentally the suggested vision in some educational institutions to evaluate and develop it before generalizing it.

الكلمات الرئيسية [English]

  • teacher preparation
  • education in Finland
  • comparative approach
  • teacher preparation programs