فاعلية برنامج قائم على المرونة المعرفية فى تنمية مستويات عمق المعرفة وخفض القلق اللغوى لدى دارسات اللغة العربية الناطقات بغيرها بالأزهر الشريف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الأزهر

المستخلص

استهدف البحث تعرف فاعلية برنامج قائم على المرونة المعرفية فى تنمية مستويات عمق المعرفة وخفض القلق اللغوى لدى دارسات اللغة العربية الناطقات بغيرها بالأزهر الشريف؛ ولتحقيق هدف البحث قامت الباحثتان بإعداد أدوات البحث والتى تمثلت فى (اختبار مستويات عمق المعرفة – مقياس القلق اللغوى)، كما تم إعداد مواد البحث والتى تمثلت فى (كتاب الدارسة فى برنامج قائم على المرونة المعرفية لتنمية مستويات عمق المعرفة فى المستوى المتقدم) و(دليل المعلم لتدريس هذا البرنامج)، وتمثلت عينة البحث فى (28) دارسة من دارسات مركز الشيخ زايد لتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها، وبتطبيق أداتي البحث على عينته تبينت النتائج التالية:
فعالية البرنامج القائم على المرونة المعرفية فى تنمية مستويات عمق المعرفة (الاسترجاع وإعادة الإنتاج  – تطبيق المفاهيم – التفكير الاستراتيجى – التفكير الممتد).
 فعالية البرنامج القائم على المرونة المعرفية فى خفض القلق اللغوى بأبعاده (القلق اللغوى فى المواقف الاجتماعية – القلق اللغوى فى التعلم – القلق اللغوى فى الاتصال – العزلة اللغوية).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Program Based on Cognitive Flexibility in Developing Levels of Depth of Knowledge and Reducing Language Anxiety Among Non-Native Arabic Learners at Al-Azhar University

المؤلفون [English]

  • Fayza Ahmed Abd Elsalam Abd Elrahman
  • • Sahar El-Sayed El-Ahmady Attia Attia
AL Azhar University
المستخلص [English]

The research aimed to identify the effectiveness of a program based on cognitive flexibility in enhancing levels of depth of knowledge and reducing language anxiety among non-native Arabic-speaking students at Al-Azhar University. To achieve the research objective, the researchers prepared the research tools, which included (Depth of Knowledge Levels Test – Language Anxiety Scale). Additionally, the research materials were prepared, which included (Study Book in a Program Based on Cognitive Flexibility to Enhance Depth of Knowledge Levels at the Advanced Level) and (Teacher's Guide for Teaching this Program).
The research sample consisted of 28 students from the Sheikh Zayed Center for Teaching Arabic to Non-Native Speakers. By applying the research tools to the sample, the following results were obtained:

The effectiveness of the program based on cognitive flexibility in enhancing levels of depth of knowledge (retrieval and reproductionapplication of concepts – strategic thinking – extended thinking).
The effectiveness of the program based on cognitive flexibility in reducing language anxiety in its dimensions (language anxiety in social situations – language anxiety in learning – language anxiety in communication – language isolation).

الكلمات الرئيسية [English]

  • cognitive flexibility
  • depth of knowledge
  • language anxiety
  • non-native Arabic-speaking students