فاعلية نظام إلكترونى قائم على المدخل الجمالى لتنمية مهارات الكتابة التأملية والوعى الأدبى للطلاب / المعلمين بكلية التربية جامعة حلوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة حلوان - القاهرة

المستخلص

         هدف البحث إلى تعرف فاعلية النظام الإلكترونى المصمم عبر موقع " كانفا " فى تنمية مهارات الكتابة التأملية وأبعاد الوعى الأدبى لطلاب الفرقة الثالثة / لغة عربية عام ،وقد اعتمد البحث على المنهجين الوصفى والتجريبى لتحقيق الأهداف ، وبلغ عدد مجموعة البحث (80) طالبًا وطالبةً من طلاب الفرقة الثالثة / لغة عربية عام بكلية التربية -جامعة حلوان. وقد أعدت الباحثة قائمة بمهارات الكتابة التأملية ،وقائمة بأبعاد الوعى الأدبى اللازمة لطلاب مجموعة البحث ؛وقد تطلب لقياسهما ؛مقياس الكتابة التأملية ،ومقياس الوعى الأدبى لطلاب مجموعة البحث.                                        
        وقد توصلت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيًّا بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية ( طلاب الفرقة الثالثة / لغة عربية عام) فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياس الكتابة التأملية؛ لصالح التطبيق البعدى ، وكذلك وجود فرق دال إحصائيًّا بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية  ( طلاب الفرقة الثالثة / لغة عربية عام) فى التطبيقين القبلى والبعدى لمقياس الوعى الأدبى؛ لصالح التطبيق البعدى ، ووجود علاقة ارتباطية ( طردية ) موجبة بين مهارات الكتابة التأملية وأبعاد الوعى الأدبى لطلاب الفرقة الثالثة / لغة عربية عام ؛وقد أكدت النتائج السابقة فاعلية النظام الإلكترونى المصمم عبر موقع         " كانفا " فى تنمية مهارات الكتابة التأملية وأبعاد الوعى الأدبى لطلاب الفرقة الثالثة / لغة عربية عام.                                                                                                    

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of an electronic system based on the aesthetic approach to developing reflective writing skills and literary awareness for students/teachers at the Faculty of Education, Helwan University

المؤلف [English]

  • Shaimaa Ahmed Saeed Mohamed Mohamed
Faculty of Education - Helwan University -Cairo
المستخلص [English]

The aim of the research was to identify the effectiveness of the electronic system designed through the "Canva" website in developing reflective writing skills and dimensions of literary awareness for third-year students / General Arabic Language. The research relied on the descriptive and experimental approaches to achieve the objectives. The number of the research group was (80) male and female students from the third year / General Arabic Language at the Faculty of Education - Helwan University. The researcher prepared a list of reflective writing skills, and a list of dimensions of literary awareness necessary for the students of the research group. To measure them, a reflective writing scale, and a literary awareness scale for the students of the research group were required.
The research results showed that there is a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students (third-year students / general Arabic language) in the pre- and post-applications of the reflective writing scale, in favor of the post-application. There is also a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students (third-year students / general Arabic language) in the pre- and post-applications of the literary awareness scale, in favor of the post-application. There is also a positive correlation (direct) between the reflective writing skills and the dimensions of literary awareness for third-year students / general Arabic language. The previous results confirmed the effectiveness of the electronic system designed through the "Canva" website in developing reflective writing skills and dimensions of literary awareness for third-year students / general Arabic language.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Electronic System
  • Aesthetic Approach
  • Reflective Writing
  • Literary Awareness
  • Students/Teachers