" دور القيادة الأخلاقية في تعزيز الانضباط المدرسي دراسة تطبيقية على مديري المدارس الحكومية بمحافظة الخليل - فلسطين"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة القدس

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الكشف عن دور القيادة الأخلاقية في تعزيز الانضباط المدرسي لدى مديري المدارس الحكومية، وذلك في ضوء متغيرات (الجنس، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخدمة). استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتكون مجتمع الدراسة من جميع مديري المدارس الحكومية البالغ عددهم (200) مدير ومديرة، وتم اختيار عينة عشوائية بلغ حجمها (157)، واعتمدت الدراسة على أداة الاستبانة التي تضمنت محورين رئيسيين: القيادة الأخلاقية والانضباط المدرسي. وقد أظهرت النتائج أن مستوى القيادة الأخلاقية جاء مرتفعًا (بمتوسط 4.56)، وكذلك الانضباط المدرسي بمستوى متوسط يميل للارتفاع (بمتوسط 3.99). كما كشفت النتائج عن علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين القيادة الأخلاقية والانضباط المدرسي. وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة تعزى للجنس لصالح الإناث، وفروق تعزى لسنوات الخبرة لصالح من تتراوح خبرتهم بين 10 و20 سنة، في حين لم تظهر فروق ذات دلالة تعزى للمؤهل العلمي.
يوصي البحث بتعزيز البرامج التدريبية لموجهة لمديري المدارس حول القيادة الأخلاقية وتطبيقاتها العملية في إدارة المدرسة، ودمج قيم القيادة الأخلاقية ضمن السياسات التربوية الرسمية وخطط وزارة التربية والتعليم، وتفعيل أساليب الانضباط الإيجابي القائمة على التشجيع والتحفيز بدلاً من الاقتصار على الأساليب العقابية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Ethical Leadership in Promoting School Discipline – An Applied Study on Public School Principals

المؤلف [English]

  • Talat Eissa
alkods university
المستخلص [English]

The aim of this study was to examine the role of ethical leadership in enhancing school discipline among public school principals, considering the variables of gender, academic qualification, and years of service. The study employed a descriptive-analytical approach, with a population consisting of all 200 public school principals, from which a random sample of 157 was selected. The research instrument was a questionnaire that included two main dimensions: ethical leadership and school discipline. The findings revealed that the level of ethical leadership was high (mean = 4.56), while school discipline was at a medium level tending toward high (mean = 3.99). The results also showed a statistically significant positive relationship between ethical leadership and school discipline. Furthermore, significant differences were found in favor of females, and for principals with 10–20 years of experience, whereas no significant differences were observed according to academic qualification.
The study recommends strengthening training programs for school principals on ethical leadership and its practical applications in school management, integrating ethical leadership values into official educational policies and Ministry of Education plans, and activating positive discipline strategies based on encouragement and motivation rather than solely on punitive measures.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Ethical Leadershipو School Disciplineو Public School Principals