مستوى ممارسة معلمات التعليم العام لاستراتيجيات التعليم المتمايز في برامج الطلبة ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية بمدينة الخرج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز

10.21608/edusohag.2025.420601.1796

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى ممارسة معلمات التعليم العام لإستراتيجيات التعليم المتمايز ولكل بعد من أبعاده التالية (تمايز المخرجات، تمايز المحتوى، تمايز العمليات، تمايز بيئة التعلم، تمايز التقييم) في المدارس التي يوجد بها برامج للطلبة ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية بمدينة الخرج. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي للإجابة عن أسئلة الدراسة. وقد شمات عينة الدراسة 116 معلمة، تم تطبيق استبانة عليهم من تصميم الباحثة. وقد أشارت النتائج إلى أن ممارسة معلمات التعليم العام لممارسات التعليم المتمايز ولكل بعد من أبعاده الخمسة موضع الدراسة في المدارس التي يوجد بها برامج للطلبة ذوي صعوبات التعلم كان بدرجة عالية. كما دلت النتائج على عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05) فأقل في إجابات أفراد عينة الدراسة حول الأبعاد (تمايز المخرجات، تمايز محتوى التعليم، تمايز العمليات، تمايز بيئة التعلم، تمايز التقييم) والدرجة الكلية لاستبانة التعليم المتمايز باختلاف المؤهل التعليمي وعدد الدورات التدريبية في التعليم المتمايز. إلا أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05) فأقل في إجابات أفراد عينة الدراسة حول الدرجة الكلية لمقياس التعليم المتمايز، وعند مستوى الدلالة الإحصائية (0.01) فأقل في إجابات أفراد عينة الدراسة حول بعد (تمايز محتوى التعليم) باختلاف سنوات الخبرة لصالح أفراد عينة الدراسة الذين سنوات خبرتهم أكثر من 10 سنوات. كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05) فأقل في إجابات أفراد عينة الدراسة حول بعد (تمايز التقييم) والدرجة الكلية لمقياس التعليم المتمايز، وعند مستوى الدلالة الإحصائية (0.01) فأقل في إجابات أفراد عينة الدراسة حول بعد (تمايز محتوى التعليم، تمايز بيئة التعلم) باختلاف نوع المدرسة، لصالح المدارس الخاصة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The level of general education teachers' practice of differentiated instruction strategies in programs for students with learning disabilities at the elementary stage in Al-Kharj City

المؤلف [English]

  • Afrah Salem
Satam Ibn Abdelaziz University
المستخلص [English]

The study aimed to determine the level of general education teachers practicing differentiated instruction strategies and each of the following dimensions (differentiated outcomes, differentiated content, differentiated processes, differentiated learning environment, differentiated assessment) in schools that have programs for students with learning disabilities at the primary level in Al-Kharj city. The researcher used the descriptive survey method to answer the study questions. The study sample included 116 teachers, to whom a questionnaire designed by the researcher was administered. The results indicated that the practice of general education teachers of differentiated education strategies and each of its five dimensions under study in schools that have students with learning disabilities was at a high level. The results also indicated that there were no statistically significant differences at the statistical significance level (0.05) or less in the answers of the study's sample members regarding the dimensions (differentiated outcomes, differentiated education content, differentiated processes, differentiated learning environment, differentiated assessment) and the total score of the differentiated instruction questionnaire according to educational qualification and number of training courses in differentiated instruction. However, there are statistically significant differences at the statistical significance level (0.05) or less in the answers of the study's sample members regarding the total score of the differentiated instruction survey, and at the statistical significance level (0.01) or less in the answers of the study's sample members regarding the dimension (differentiation of educational content) according to the years of experience in favor of the study sample members with more than 10 years of experience. There are also statistically significant differences at the statistical significance level (0.05) or less in the answers of the study's sample members regarding the dimension (differentiation of assessment) and the total score of the differentiated instruction survey, and at the statistical significance level (0.01) or less in the answers of the study's sample members regarding the dimension (differentiation of educational content, differentiation of learning environment) according to the type of schools, in favor of private schools.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Differentiated Instruction
  • Female General Education Teachers
  • Schools with Students with Learning Disabilities
  • Primary Schools