فاعلية محتوى إلکتروني تکيفي قائم على الأسلوب المعرفي (التحليلي، الشمولي) في تنمية مهارات التفکير الناقد لدى طلاب بکالوريوس تقنيات التعليم في کلية التربية بجامعة جدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الأستاذ المشارک بقسم تقنيات التعليم- کلية التربية - جامعة جدة-المملکة العربية السعودية

2 قسم تقنيات التعليم- کلية التربية - جامعة جدة- المملکة العربية السعودية

المستخلص

استهدف هذا البحث بصفة رئيسة الکشف عن فاعلية محتوى إلکتروني تکيفي قائم على الأسلوب المعرفي (التحليلي، الشمولي)، في تنمية مهارات التفکير الناقد (الاستنتاج، التنبؤ بالفروض ، تحديد الفکرة الرئيسية، التفسير)، والتحصيل في وحدة متغيرات إنتاج البرامج التلفزيونية التعليمية لدى طلاب تقنيات التعليم، ولتحقيق ذلک تم اختيار عينة عشوائية بلغ عددها (85) طالباً من طلاب بکالوريوس تقنيات التعليم في کلية التربية بجامعة جدة للعام الجامعي 1439/1440هـ، وتم تقسيمهم إلى مجموعة ضابطة (٢٧) طالباً، ومجموعتين تجريبيتين، الأولى بالنمط التحليلي (٣١) طالباً، والثانية النمط الشمولي (٢٧) طالباً، وأوضحت النتائج فاعلية المحتوى الإلکتروني التکيفي القائم على الأسلوب المعرفي بنمطيه (التحليلي / الشمولي) في تنمية مهارات التفکير الناقد والتحصيل، کما اشارت النتائج إلى وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعة الضابطة: (والتي تدرس باستخدام محتوى إلکتروني غير تکيفي)، والمجموعة التجريبية الأولى: (وتدرس باستخدام محتوى إلکتروني تکيفي تحليلي)، لصالح المجموعة التجريبية الأولى: (وتدرس باستخدام محتوى إلکتروني تکيفي تحليلي) في جميع مهارات التفکير الناقد وکذلک في إجمالي مقياس التفکير الناقد، وأيضاً في الاختبار التحصيلي لوحدة متغيرات انتاج البرامج التلفزيونية التعليمية ، وکذلک وجود فروق دالة احصائيا بين المجموعة التجريبية الأولى: (وتدرس باستخدام محتوى إلکتروني تکيفي تحليلي)، المجموعة التجريبية الثانية: (وتدرس باستخدام محتوى إلکتروني تکيفي شمولي)، لصالح المجموعة التجريبية الأولى: (وتدرس باستخدام محتوى إلکتروني تکيفي تحليلي) في مهارة التفسير من مهارات التفکير الناقد وکذلک في إجمالي مقياس التفکير الناقد ککل، وأيضاً في الاختبار التحصيلي لوحدة متغيرات انتاج البرامج التلفزيونية التعليمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Adaptive Electronic Content Based on the Cognitive Method (Analytical, Holistic) in Developing Critical Thinking Skills among Students of Bachelor of Educational Technology in the Faculty of Education, University of Jeddah

المؤلفون [English]

  • Abdul Rahman bin Mohammed al-Zahrani 1
  • Neshmi bin Trkhem bin Mabti Rashidi 2
1 Associate Professor, Department of Educational Technologies, Faculty of Education, University of Jeddah, Saudi Arabia
2 Department of Educational Technology, Faculty of Education, University of Jeddah, Saudi Arabia
المستخلص [English]

This research aimed at detecting the effectiveness of adaptive e-learning content based on the cognitive (analytical, holistic) style, in developing critical thinking skills (conclusion, prediction of assumptions, identification of the main idea, interpretation), and achievement in the unit of variables of the production of educational television programs, to achieve this, a random sample of 85 students was selected from bachelor of Educational technology at Jeddah University's for the academic year 1439/1440, and they were divided into a control group (27) students, and two groups, the first on the analytical style (31) students, and the second group on the holistic style (27). The results have found the effectiveness of adaptive e-content based on the cognitive-style (analytical/holistic) in the development of critical thinking and achievement skills, as well as the results indicated differences. Statistical function between the control group: (which is taught using non-adaptive e- content) and the first experimental group: (studied using analytical adaptive e- content), for the first experimental group: (taught using analytical adaptive e- content) in all thinking skills The critic as well as in the total measure of critical thinking, as well as in the achievement test for the unit of variables of the production of educational television programs, as well as the existence of statistically significant differences between the first experimental group: (studied using analytical adaptive e- content), the second experimental group: ( It is taught using holistic adaptive e- content, for the benefit of the first experimental group: (and studied using analytical adaptive e- content) in the interpretation skills of critical thinking as well as in the total scale of critical thinking as a whole, as well as in the achievement test unit of variables of the production of educational television programs.